Технологія, в принципі, єдина. Зілля, що фарбує довго вариться, від півгодини до двох (із квасцями, содою, спиртом чи просто у воді -- в залежності від бажаного ефекта), відціжується (якщо не відцідити, дрібні часточки налипнуть на тканину і лишать плями), знову ставиться на вогонь, уже з тканиною і вариться до часу, коли полотно стане кольору трохи темнішого за бажаний (висохне, виполощеться і посвітлішає). Якщо хочеться чогось зовсім "ядерного" -- варити зо дві години і лишити на ніч.
Перше, з чим треба визначитися -- це, звісно, колір. Зважайте на те, що природні барвники це штука сезонна, тому доволі важко буде отримати серед зими, скажімо, блакитний. Єдиний порятунок тих, хто не збирає гербарії -- це аптека лікарських рослин. Перерахунок найбільш доступних кольорів та складових для їх отримання:
Червоний "Червоний -- то любов... ". Для отримання насиченого кольору нам підходять наступні компоненти: Марена: Дістати можна у бабусь, що торгують травами біля переходів (пишу для Києва) або десь зібрати. В аптеках помічена не була. Дуже "хитрий" барвник, але квасці не обов'язкові для використання. При фарбуванні не можна доводити до кипіння, бо дасть червоно-коричневий, а якщо недогріти - буде жовтогарячий. На фото зліва направо шовк, шерсть, небілені коноплі. Марена разом із різними квасцями і з різним часом проварювання Парічка: І будь-яка червона ягода, плями від якої не відпираються нічим. Сік вичавити і перекип'ятити зі спиртом або з горілкою (при спиртовій екстракції краще "витягуються фарбувальні речовини). Відкриваємо вікна і десь із годинку ретельно відганяємо від них місцевих п'яничок. Після цього можемо використовувати. Портвейн "777": "Три сокири" -- найкращий вихід, коли ягоди шкода. Він є (сподіваюся ) тим самим ягідним соком зі спиртом. Використовувати зразу "із коробки". На жаль фото ягідного барвника немає, але колір виходить з відтяжкою в малиновий. Трохи світлиший за оцей
Оранжевий: Марена: Марена зі зменшеним терміном проварювання, або марена+куркума (у пропорції десь 1:2). Можна перед виполіскуванням і сушінням промити оцетом. Варіація на тему і ще одна
Далі буде...
Маю домоткане полотно ;)
Повідомлення відредагував Breen - П`ятниця, 2011-04-08, 3:23 PM
Breen, дякую за докладну розповідь. Я, навіть, не уявляла, що кольори будуть такі яскраві і різноманітні! Особливо цікавий фарбник Портвейн "777": "Три сокири" Вибачте, що надокучаю запитаннями, але розтлумачте мені, будь ласка, що означає: тканина з протравкою, як воно робиться. І скільки дається закріплювача на 1 л ? Якщо в одному мене стало менше , то це означає, що десь в іншому мене стало більше.
Квасці або протрава -- хімічні речовини, що використовувалися ще за часів Київської Русі. Тоді їх видобували, пробачте, із випареної сечі . Вони допомагали закріпити колір, зробити його яскравішим, або навіть докорінно змінити (так, ягідний червоний при додаванні певного типу квасців стає ясно-зеленим). Коротше кажучи це дуже цікава хімія-алхімія, де дуже багато чого залежить від типу тканини, фарби і власне квасців і результат буває непередбачуваним. Квасці використовувала такі: Алюмокалієва сіль (білі кристали, можуть бути й великими)-- результати дуже і дуже залежать, Залізний купорос (сульфат заліза -- зеленуваті або жовті дрібні кристалики) -- для холодних синьо-зелених кольорів, Залізна чи мідна іржа (на крайній випадок, просто варити в іржавій каструлі :D) -- дає потемніння кольору, Сода -- колір наче закріплює, як і всі інші, може робить трохи яскравішим. "Польові дослідження" з содою і без на одній тканині ще не проводила. Проведу -- допишу. Кров'яна сіль (ферріціанід калія, червоні кристалики) -- результати бувають непередбачуваними але яскравими. Можна змішувати з алюмокалієм -- зелений виходить шикарним, інше ще не пробували Зараз квасці -- це звичайнісінькі хімреактиви, що можна купити на будь-якому хімскладі. Якщо не знайдете, то (на правах реклами) скоро відкриємо магазинчик, де буде і полотно і квасці і все інше. Зараз, якщо кому треба, можу спробувати надіслати, але не знаю, як наша пошта віднесеться до підозрілих кристаликів. Хтось протравлює тканину до фарбування, хтось -- після. Як роблю я: у ємність для варки кладу десь 1 чайну ложку на 5 літрів, зразу у фарбуючу рідину. Перед фарбуванням основного полотна відрізаю маленький клаптик від тканини, яку хочу профарбувати, і тестую у окремій маленькій каструлечці, щоби не було сльоз пізніше.
Під спойлером -- багато російської мови і хімії від експертів, для тих, хто хотів би дізнатися більш детально.
В качестве протрав применяются соли металлов, катионы которых осаждаются на ткани. Существует несколько видов традиционных протрав.
· Медные и цинковые протравы: медные и цинковые купоросы (CuSO4*5H2O и ZnSO4*7H2O).
Квасцы представляют собой гидратированные двойные сульфаты, содержащие сульфат трехвалентного металла (алюминия, хрома, магния, железа, индия) и сульфат одновалентного металла (сульфат щелочного металла или аммония), обладают кислым и вяжущим вкусом. Применяются при крашении, как антисептики, при получении химикатов, в фотографии. Общая формула – MеIMеIII (SO4)2*12H2O. В последнее время наблюдается тенденция заменять их простыми сульфатами. Квасцы можно купить в аптеке ("кровоостанавливающий карандаш"), в фотомагазине или в магазине химреактивов. Квасцы природные – группа минералов класса сульфатов, двойные водные сульфаты Al3+ и щелочных катионов –Na+, К+, NH4+. Включают натриевые квасцы, калиевые квасцы, аммониевые квасцы и др. Обычно бесцветные землистые или волокнистые массы. Твердость 2,5; плотность 1,6-1,8 г/см³.
Процесс протравливания квасцами называется "квасцевание". При этом обычно применяется 1-2% раствор. Количество красителя и квасцов определяется весом окрашиваемой ткани, характером красителя, толщиной ткани и яркостью нужного оттенка. Например,нужно прокрасить кусок шерсти весом в 700 г. Для квасцевания необходима ванна с модулем М30, т.е. на 100 г ткани необходимо 3 л воды, получается, что этот кусок нужно обработать в 21 литре 1% квасцов. 1% от 21 литра это 210 г сухих квасцов, необходимых для раствора. Смесь необходимо нагреть на огне до 60 градусов и обрабатывать шерсть при этой температуре не более 20 минут. Затем ткань вынимается, отжимается и опускается в краситель, но уже с модулем М50, т.е. не менее 35 литров. Как указано выше, квасцевание может проводиться также во время и после крашения.
Ну і попередження (знаю, що всі ми розумні дівчата, але краще я це все ж скажу. Для очистки своєї совісті). Ні в якому разі не використовуйте для приготування їжі ті каструлі, в яких щось фарбувалося квасцями, ложки, якими помішували зілля тощо. Обов'язково відкривайте вікна/вмикайте витяжки та зачиняйте кухонні двері. І вам вільніше дихати і квартира не пахнутиме. Тканина, після ретельного виполіскування безпечна абсолютно, ми жували, ніхто не вмер
--------UPD Можна попрохати адміністраторів про окрему темку? Бо це не відбілювання, а якби уже навпаки
Маю домоткане полотно ;)
Повідомлення відредагував Breen - Субота, 2011-04-09, 9:42 AM
Не знаю, де питати, питаю тут: Підкажіть, чим можна вивести простий олівець з білої тканини? Пробувала гумкою - тільки пляму розтерла. Може, просто випрати буде найкраще? Полтава, Огнівка
Mіра, в засобі для миття посуду? Чесно, перший раз чую. А чим він кращий за пральний порошок чи мило? Мені, чесно кажучи, просто не дуже хочеться прати :), думала якось витерти олівець. І узагалі на майбутнє - чим його виводити Полтава, Огнівка
Mіра, в засобі для миття посуду? wacko Чесно, перший раз чую. А чим він кращий за пральний порошок чи мило?
Навіть не знаю , раніше завжди прала вишивка засобами для делікатних тканин. Але саме в інтернеті, довідалася що багато вишивальниць перес свої роботи в "Фейрі". Він дійсно класно відпирає. Можливо це тому, що як би ви не мили руки перед вишиванням , вони все одно трохи потіють під час роботи , і саме цей це забруднення добре усуває "Фейрі", чи інший засіб для посуду . Але олівець досить примхливий , я бачила багато вишитих картин, розкреслених олівцем, і лінії не відіпралися. Може це ще від олівця залежить? Не знаю.
Повідомлення відредагував Mіра - П`ятниця, 2011-05-27, 11:13 PM
Здогадуюся, що пишу не зовсім в тему, але підходящого місця на форумі не знайшла. Тим більше, бачу, про фарбування тканин мова тут вже йшла. Дякую Breen за цікаву розповідь! Отже, питання до Вас, шановні форумчани. Є можливість придбати отаку от керсетку: Мене хвилюють ті плями, що справа. Схоже, фарба відлиняла. Чи хто знає, як би відреставрувати цю річ, обновити, так би мовити, колір?
Із "бабусиних рецептів" інших краïн : вибілювати старі, посірілі і пожовклі тканини можна лимонним соком, у розчині води і лимонного соку можна навіть виварювати, але замочувати, я думаю, теж дуже добре. Скільки точно, ніхто не знає (у кожного своя думка і техніка - бачила навіть виварити із дольками одного лимона), але можна нормально так, я думаю. За тим же принципом (окислення) використовували/використовують перекис водню від 15%, але в Украïні ця страшно небезпечна штука спеціально для прання білизни продається тільки в якихось спеціальних місцях для медичних потреб.
Будь ласка, утримайтесь від розміщення схем і зображень наступних виробників: Lanarte, Michael Powell, Margaret Sherry, Faby Reilly Designs, Solaria Gallery, Janlynn Corporation, Stoney Creek, HAED.