| | Вхід у форум

Четвер, 2024-03-28, 6:34 PM

Правила дописування у форумі. Будь ласка, читайте їх :)

[ Нові повідомлення · Учасники · Правила форуму · Пошук · RSS ]
  • Сторінка 1 з 3
  • 1
  • 2
  • 3
  • »
Модератор форуму: монах, Пасіонарія, Tana, ganzya  
СПІЛКУВАННЯ ЗА ВИШИВАНКОЮ » Українська традиція » Вишивання як українська традиція » Семантика вишивки
Семантика вишивки
монахДата: Середа, 2006-11-15, 4:00 PM | Повідомлення # 1
відвідувач
Група: Перевірений користувач
Повідомлень: 23
Нагороди: 0
Репутація: 2
Статус: Offline
Пропоную поговорити про семантику вишивки. Хто що знає, хто що має. Зокрема пропоную зробити запис наявної літератури з цього приводу. Поки-що у мене немає під рукою списку літератури, яку я зібрав по вишивці. Спробую закинути завтра. Але хочу розпочати з двох книг, які пам'ятаю.
Отже: сама потужна книга, найгрунтовніше дослідження семантики українських орнаментів (20 років роботи над книгою) Селівачов М. Лексикон української орнаментики
Наступною хотів би назвати книгу Світлани Китової, доктор культурології, професор кафедри української літератури та компаративістики Черкаського університету «Полотняний літопис України». Пані Світлана спеціалізується на дослідженні саме рушникових орнаментів.
Хто що читав? Поділіться думками будь-ласка. А на днях я спробую пройтися по цих двох книгах і висловити свою думку.

А ось оце випадково тільки-но знайшов. Мо' хто шо читав з цього?

1. Фролова, Клавдія Павлівна. Ярина: Учб. посібник з народознавства / Худож.-іл. В.В.Гончаренко. - Дніпропетровськ: Асоціація "Дніпродрук", 1993. - 229 с.
2. Супруненко, Володимир Павлович. Народини: Витоки нації: Символи, вірування, звичаї та побут українців / Худож. В.К.Зуєв, Н.В.Зуєва. - Запоріжжя: МП "Берегиня", 1993. - 135 с.
3. Кара-Васильєва, Тетяна Валеріївна. Українська народна вишивка / Кара-Васильєва, Тетяна Валеріївна, Заволокіна, Алевтина Олексіївна. - К.: Либідь, 1996. - 94 с.
4. Ковальчук, Олександр Володимирович. Українське народознавство: Кн. для вчителя / Худож. оформ. В.Є.Перевальського. - К.: Освіта, 1994. - 174 с.
5. Культура і побут населення України: Навч. посібник для вузів / Наулко, Всеволод Іванович, Артюх, Лідія Федорівна, Горленко, Володимир Федорович и др. - К.: Либідь, 1991. - 230 с.
6. Калуська Л. Про символи та обереги дому нашого: Укр. рушник // Писанка. - 1995.- 2-3. - С.35.
7. Орел Лідія. Рушник: Образки з минулого // Пам'ятки України: історія та культура. - 1996.- 3-4. - С.132-135.
8. Андрушко Л. "А хто ж теє відерце дістане...": Рушник у весільній обрядовості українців // Берегиня. - 2001.- 1. - С.30-38.
9. Лупій Тетяна.Пов'яжіть на плечі рушники!: За матеріалами передвесільної обрядовості Західного Полісся // Берегиня. - 2001.- 4. - С.19-24.
10. Кудирко О.В. "Рушники ви мої, рушники" // Все для вчителя. - 2004.- 13-14. - С.25-28.
11. Китова Світлана. Вишивані праматері України: До таємниць мови рушникового орнаменту // Українська мова й література в середніх школах, гімназіях, ліцеях та колегіумах. - 1999.- 1; 2000.- 3, 5.
12. Шевцова Ольга Володимирівна. Народні символи України // Позакласний час. - 2001.- 10. - Вкл.- С.26-27.
13. Мельничук Юрій. Семантика українських вишитих рушників: Спадщина // Народне мистецтво. - 2004.- №3-4. - С.60-65.
14. Мельничук Юрій. Семантика українських вишитих рушників: Семантика чисел // Народне мистецтво. - 2005.- №1-2. - С.59-65.
А також до сторінок в Інтернет:
http://www.honchar.org.ua/ukrnarmist.htm
http://cen.iatp.org.ua/libr/iatp5/simeyni_oberegi_july2004.doc
http://www.mediakrytyka.info/?view=291
http://www.e-ukraine.org/cms-service/stream/asset/?asset_id=121841
http://ukrlife.org/main/evshan/symbol_r.htm


Спочатку було слово
 
vyshyvankaДата: Четвер, 2006-11-16, 1:39 AM | Повідомлення # 2
Admin
Група: Администраторы
Повідомлень: 29
Нагороди: 0
Репутація: 2
Статус: Offline
монах, о, дуже цікаво і потрібно!! При нагоді я приєднаюсь.. Думаю, список мій буде теж немалий :)
 
монахДата: Четвер, 2006-11-16, 10:32 AM | Повідомлення # 3
відвідувач
Група: Перевірений користувач
Повідомлень: 23
Нагороди: 0
Репутація: 2
Статус: Offline
не вийшло. Як тут додавати файли?

Спочатку було слово

Повідомлення відредагував монах - Четвер, 2006-11-16, 10:33 AM
 
vyshyvankaДата: Четвер, 2006-11-16, 8:03 PM | Повідомлення # 4
Admin
Група: Администраторы
Повідомлень: 29
Нагороди: 0
Репутація: 2
Статус: Offline
Quote (монах)
не вийшло. Як тут додавати файли?

та можна просто скопіювати текст (шматками до 1000 знаків в кожному повідомленні) з твого документу у форум.. більше - ніяк...
 
BulletДата: Неділя, 2007-01-21, 1:52 AM | Повідомлення # 5
маніяк графічних ліній
Група: Администраторы
Повідомлень: 11630
Нагороди: 7
Репутація: 1033
Статус: Offline
Quote (монах)
4. Ковальчук, Олександр Володимирович. Українське народознавство: Кн. для вчителя / Худож. оформ. В.Є.Перевальського. - К.: Освіта, 1994. - 174 с.

Коли звернулась за допомогою до цього списку, то з приємним подивом побачила, що книга оформлена моїм викладачем, куратором диплому, Василем Євдокимовичем Перевальським smile
Оффтоп, звісно.. Але просто приємно :)



Чарівниця - Берегиня форуму - 2012
моя майстерня на форумі
Приватна скринька на форумі заповнена. Пишіть тільки на elisa@ukr.net
 
TanaДата: П`ятниця, 2008-03-21, 12:53 PM | Повідомлення # 6
Мудра людина
Група: Перевірений користувач
Повідомлень: 7330
Нагороди: 6
Репутація: 1080
Статус: Offline
http://slavyanskaya-kultura.nnm.ru/drevnerusskaya_vyshivka

Координую Довгобуд "Виплекана сорочка"
Моя майстерня

Чому закладинка – найкращий подарунок?!
"Чарівниця-берегиня форума-2010"
Чарівниця - Хранитель традицій і увіковічнювач їх в сучасності і майбутньому - 2012
 
TanaДата: Вівторок, 2008-06-24, 12:32 PM | Повідомлення # 7
Мудра людина
Група: Перевірений користувач
Повідомлень: 7330
Нагороди: 6
Репутація: 1080
Статус: Offline
Знайдено url=http://kamchatka.uaforums.net/--vt16.html]тут[/url], вочевидь, сканований текст.

Були за князя Кия ми, і єсть у час космічний, Бо не мина народ у просторі і в часі не мина.
В віках живе, не меркне наша полотняна вічність, 1 прахом не стають, н[гаснуть полотняні письмена...
Щоб нащадки відали, як ми жили, воювали, Як ми народжувались, як помирали на схилі днів, Скільки ми рушників полотняних навишивали, Скільки в майбутнє ослали отих полотняних листів.З поеми Євгена Гуцала "Материзна"
Відколи існує пам'ять народна, українці прикрашали предмети хатнього вжитку орнаментами, які формували естетичні смаки поколінь, були взірцем їхньої рацьовитості та мистецьких здібностей. Ця потреба мала також магічний та релігійний зміст. Бажаючи прихилити до себе богів, люди закликали їх відповідними знаками-символами та оберегами.
Мабуть, не зможемо сказати напевне, кому першому спало на думку втілити в орнаменти красу оточуючого світу. Археологічні знахідки та літописи підтверджують, що вишивати на Україні власне ніколи не припиняли, тож уся орнаментика, незалежно на якому матеріалі (кераміка) виконана, має спільні риси.
Впродовж віків вишивки зазнавали різних етнографічних впливів але асимільовано її так, що українська основа залишалася незмінна, лише постійно збагачувалася. В системі українських візерунків домінує простота, а також система знаків і символів, розуміння яких, на жаль, частково загублено. Відомо, що в цю систему знаків входили явища природи та речі, якими люди користувалися повсякденно.На початок XIX століття сформувалися найхарактерніші особливості орнаментики різних регіонів України та тільки їм притаманні технічні прийоми. Основною прикметою нашого народного орнаменту є його ритм, такий же як у пісні. Як правило, один сегмент орнаменту можна повторювати в безконечність або замкнути в єдине обрамлення і так завершити композицію візерунка.
Вишиваний рушник донині не втратив свого значення в побуті. І тепер ним прикрашають інтер'єри помешкань, вівтарі та ікони в церквах. І надалі він залишається атрибутом народних звичаїв та обрядів. На рушнику несли новонароджену дитину до хресту, на ньому проводжали людину в останню дорогу.
Рушники Галичини дещо відрізнялися від тих, що у східних областях, за звичай, були вони коротші. Вишивали смугами геометричних, рідше рослинних орнаментів. На образах їх призбирували посередині складками та зав'язували кольоровою стрічкою. Кінці не спадали з обох боків образу, а ніби розпростерті крила птаха увінчували його горизонтальною лінією.
Рушники як певний декор хати вишивали двома або трьома смугами орнаменту. Дві смуги вишивали "з лиця" полотна, а третю — на зворотнім боці. Такі рушники завішували на спеціальному держаку з планкою, інколи різьбленому так, що всі три смуги орнаменту через певні інтервали доповнювали одна одну. Тим рушником ніхто не витирався. він був своєрідною візитною карткою господині дому, її працьовитості та почуття краси.
У різних регіонах Галичини, зокрема таких, як Надсяння, побутували певні назви держаків, а саме: жердь, жердка, палка, держак, гряда, гредка, греда. Часто держак був різьблений.
У лемків греда — то широка планка, з прекрасною, різьбленою головою оленя посередині, прикрашена з боків листям клена або дуба. Палку, на яку завішували рушник, закріплювали під сподом греди. В гуцулів жердь прикривали багато інкрустованою геометричним орнаментом широкою планкою. На території Надсяння та у Львівській області з початку XX століття держаки почали прикрашати плоским гравірованим геометричним орнаментом, який розмальовували акварельними фарбами. Такі держаки, що імітують вишивку, побутують удеяких домівках і нині.
Зберігся також звичай, будуючи хату, останню крокву на завершення даху заносити на рушниках, потім наймолодший з майстрів має поставити на вершину даху "вінок" — букет з гілок берези або дуба (не сухі гілки, а свіжі, бо може загинути рід), разом з квітами, пов'язані рушничком, якого для цієї мети вишивала майбутня господиня дому. У наш час у деяких районах Галичини його замінюють кольоровою стрічкою, якою пов'язують "віху".Побутували також невеликі за розміром так звані "хлібники" (у лемків з польських Бескидів та лемків словацьких — "хлібовки"), в які загортали хліб. їх оздоблювали по краях двома невеликими смужками орнаменту. Часом "хлібники" гарно вишивали й посередині, а їх краї завершували вузенькими смужками орнаменту.
На рушнику, вишитому світлими, веселими кольорами, без жодного чорного стібка, несли дитину до хрещення. Хресна мати готувала його заздалегідь, а загортаючи в нього немовля, примовляла 'красну дорогу" новонародженому, щоби життєвий шлях був такий же світлий і добрий, як той рушник. Після хресної купелі дити ну знову за-гортали в рушник, а поверх нього кожен з хресних батьків неодмінно клав "крижмо" — золоту або срібну монету з побажанням добробуту. Цього рушника та "криж-ма" не можна було нікому пере- ¦' даровувати. " Вважали, щоче- ^ рез "те" зло- ' миться дорога життя. В першій половині XX століття " рушник "крижмо" ЧК замінено на чисте біле полотно, якого має бути непарна кількість метрів. З того полотна цій дитині шили сорочечки чи платтячка і т.п.
Тепер новонародженим разом з крижмом при хрещенні дарують цінний подарунок.


Координую Довгобуд "Виплекана сорочка"
Моя майстерня

Чому закладинка – найкращий подарунок?!
"Чарівниця-берегиня форума-2010"
Чарівниця - Хранитель традицій і увіковічнювач їх в сучасності і майбутньому - 2012


Повідомлення відредагував Tana - Вівторок, 2008-06-24, 12:35 PM
 
TanaДата: Вівторок, 2008-06-24, 12:32 PM | Повідомлення # 8
Мудра людина
Група: Перевірений користувач
Повідомлень: 7330
Нагороди: 6
Репутація: 1080
Статус: Offline
Важлива функція рушника в обрядах сватання та вінчання. Вдеяких селах Галичини, Надсяння, Лемковини, Холм-щини, крім рушників для сватів, дівчина повинна була вишити ще дванадцять. Дванадцять дружок несли їх перед нею через ціле село, якщо вона переходила жити до хати молодого, а скриню з приданим везли на возі. Якщо парубок ішов у прийми до тещі, то також відбувався урочистий похід через село, щоби всі бачили, яка то молода працьовита і "файна". Ось чому кожну дівчину привчали до вишивання змалку, і в орнаменти вона вкладала своє бачення краси, але при тому старалася зберегти деталі візерунка й мову знаків, які передавали з роду в рід. Орнаменти на весільних рушниках вишивали геометричними або рослинними мотивами, часто із зображенням голубів, які в народних обрядах були символом любові, чесності, щирості та вірності молодят. Саме їх щедро прикрашали.
Коли дівчина виходила юною заміж і ще не надбала тради-ці й н их два-над-ц я т и рушників, тоді допомагали їх вишивати всі жінки роду аби не було осуду, що дівчина лінива. Згаданий похіддружокдотеп-ними ритуальними піснями та приказками супроводжували дружби, свашки та молодь.
Найкращого рушника перші дружби стелили молодим під ноги під час вінчання в церкві, щоби їхнє подружнє життя було щасливе, а ще вірили — хто перший стане на рушника, той верховодитиме в сім'ї (звичай зберігся). Молодих, які після вінчання поверталися додому, на порозі хати зустрічали батьки з короваєм на вишиваному рушнику та добрими побажаннями. Коровай прикрашали голубками,колоссям, квітками. Рушник, на якому ставали до шлюбу, завішували над образами або на видному місці в світлиці.
Одними з етнічних регіонів західних земель України були землі Надсяння, Лемковини та Холмщини. Після переселення українців на територію колишнього Радянського Союзу та на північ Польщі дуже багато творів народного мистецтва безповоротно втрачено. Але те, що збереглося, дає нам змогу розглянути певні, дуже характерні для цих око-л и ц ь візе-рунки. В орнаментах втілено мотиви й сюжети усної поетичної творчості, образи народної лірики й календарної поезії.
Рушник із села Торки біля Перемишля (рис.2) короткий, з широкою смугою вишивки посередині. Орнамент вишиваний чорними, або темно-вишневими нитками з вкрапленням червоного або синього кольорів. Елементи орнаменту — безконечник та місяченько. Символ місяця у всіх фазах, а саме: ріжок, півмісяць, повня символізував безконечне життя на землі. А ще в основі цього орнаменту народний місяцелік — коло (повні). Основні свята землеробства поділено відмітками на частини місяця (пори року), вказують час сіяння, збирання врожаю, а також ворожби на врожай. Орнамент з обох сторін "місяченька" завершено смугами "безконечника", як безконечним є життя. В селах поблизу Перемишля орнаменти в "місяці" називали календарем.
Цікавий орнамент із села Негрибки поблизу Перемишля. Чіткий геометричний візерунок складається з вузької центральної частини, основним компонентом якої є " п є р і ж к и' П окра-йниці складаються з половини квіток. У цілому творять неповторний ритм орнаменту.
Рідкісний орнамент з села М'якиш Новий (повіт Ярослав), Центральна смуга — буряк із гичкою, обрамлений з боків меншими смугами рослинно-геометризованого зображення чорнобривців. Не менш цікавий орнамент рушника з села Лагівців, Холм-щина. Це оспіване в піснях і легендах дерево розмарину. Ідучи до вінця, дівчата прикрашали волосся, вінок гілками розмарину, а хлопець припинав розмаринову гілоч-ку до одягу біля серця. її вважали символом любові.
Орнамент "гейсики" на малому рушнику, очевидно робочому, якого дружина вишила чоловікові, котрий йшов на заробітки.
В шахтах Зверху над орнаментом цікаво закомпоновано свіч-ники-трійники, адже Бог перебуває в трійці. Ось так, з далеких часів від предків шйшов до нас оцей полотняний лист.
Орнамент з Жидачева Львівської області — ромб у квадраті — символ засіяного гіоля, покрайниці — баранці 'говорять, що врожай зійшов, поле заколосилося, а навколо зтоять обереги".
Рушник, оцей довгий, прикрашений візерунками виши-гий сувій полотна, як дорога роду людського, людського киття, завжди був нерозривний з віруваннями,звичаями та побутом українського народу.
звідси


Координую Довгобуд "Виплекана сорочка"
Моя майстерня

Чому закладинка – найкращий подарунок?!
"Чарівниця-берегиня форума-2010"
Чарівниця - Хранитель традицій і увіковічнювач їх в сучасності і майбутньому - 2012
 
MalenaДата: Субота, 2009-03-21, 9:59 PM | Повідомлення # 9
друг
Група: Перевірений користувач
Повідомлень: 57
Нагороди: 0
Репутація: 19
Статус: Offline
Стаття О. Голикова під назвою "СЕМАНТИЧНЕ ТА СИМВОЛІЧНЕ ЗНАЧЕННЯ ОРНАМЕНТІВ ПІВДНЯ УКРАЇНИ (ВИШИВКА)" тут

Повідомлення відредагував Malena - Субота, 2009-03-21, 10:00 PM
 
ganzyaДата: Понеділок, 2009-03-23, 9:10 AM | Повідомлення # 10
Активіст форума
Група: Перевірений користувач
Повідомлень: 818
Нагороди: 3
Репутація: 290
Статус: Offline
Советую прочесть две статьи автора Никишенко Ю. И. «Символіка окремих геометричних орнаментів» и «Символіка рослинних орнаментів». Мне показались очень интересными. Формат: Pdf
геометричних орнаментів
рослинних орнаментів


"Даром получили, даром давайте" ("Еванг. от Матф.", гл. Х, ст.8.)


Повідомлення відредагував ganzya - Понеділок, 2009-03-23, 9:12 AM
 
монахДата: Четвер, 2009-05-28, 11:30 AM | Повідомлення # 11
відвідувач
Група: Перевірений користувач
Повідомлень: 23
Нагороди: 0
Репутація: 2
Статус: Offline
Якщо буде комусь цікаво продовжу тему семантики вишивки. На початку теми я сказав про Селівачова. Дійсно потужна робота. Стільки часу потрачено на дослідження і все марно. Після такої серйозної роботи вчений робить невірні висновки. Пояснюю - береться назва елементу, наприклад "баранчики". Потім здійснюється пошук елементів з такою назвою в різних регіонах України. Весь зібраний матеріал систематизується, робляться певні висновки. Але(!) баранчики на Закарпатті і баранчики на Поділлі мають абсолютно різний вигляд і їхнє начертання не має нічого спільного. Це абсолютно різні знаки. Самі розумієте, що в даному питанні головним є начертання символу. Бо назви одного і того ж самого символу могли бути самими різними в різних регіонах. Все б ніби нічого, але ось така халепа.
Тривалий час тому я шукав матеріали по семантиці. І перше, що здивувало - в Росії значно більше досліджень з цього питання. Причому, багато вчених позахищало свої дисертації на грунті вишивок. В Україні все значно гірше. Даю посилання но один дуже цікавий сайт, на якому у свій час знайшов багато цікавого матеріалу: http://www.whiteriver.ru/index.html зараз, нажаль, там чомусь багато матеріалу кудись зникло, або посилання неактивні. Доведеться шукати в себе на дисках. Але на сайті є дуже цікаві імена: Гусева Н. Р., Жарникова С. В., Маслова Г. С.- пошукайте, ці жінки написали багато цікавого.
Тепер перейду до класики - сподіваюся Рибакова читали всі? Якщо ні - для розуміння основ семантики рекомендую розпочати читати звідси (це саме перше посилання, що я знайшов) - http://malib.ru/rybakov_slyazychestvo/24/6/ . Тобто це "Глава девятая. Русские вышивки и мифология", Але є іще "Глава вторая. Глубина памяти", там теж дещо є.
Та як би там не було, саме потужне враження на мене склали роботи білоруських вчених, котрі вивчали семантику вишивки. Настільки все просто і доступно пояснено! Рибаков і Ко "курят длінниє сігарєти". Нажаль, уже кілька років намагаюся отримати цю книгу на опрацювання, але все ніяк не виходить.
А іще - вчені вченими, але велике значення має наше сприйняття оточуючого світу і зокрема вишивки. Поряд з нами бувають такі цікаві люди, а ми їх просто не помічаємо. А вони можуть розповісти дуже багато!
Якщо тема цікава пишіть, продовжимо.


Спочатку було слово
 
ganzyaДата: Четвер, 2009-05-28, 1:23 PM | Повідомлення # 12
Активіст форума
Група: Перевірений користувач
Повідомлень: 818
Нагороди: 3
Репутація: 290
Статус: Offline
Цікаво, ще як.

"Даром получили, даром давайте" ("Еванг. от Матф.", гл. Х, ст.8.)
 
ЯснаДата: Понеділок, 2010-01-18, 2:27 PM | Повідомлення # 13
друг
Група: Користувачі
Повідомлень: 68
Нагороди: 1
Репутація: 17
Статус: Offline
Дерево Роду досить часто плутають із Деревом Всесвіту, вважаючи, що вони несуть однакове смислове навантаження. Тому потрібно чітко розмежувати ці поняття.
Дерево Всесвіту символізує Бога Рода, в якому об’єднані усі Боги – це небесний, божественний Рід.
Дерево Роду символізує гілочку із Дерева Всесвіту, пересаджену на землю – це земний, людський рід, в якому об’єднанні пращурі з їх нащадками, нині живущими та ще не народженими.
Дерево Всесвіту вічне, Дерево Роду, як і людина, підвладне земним силам, воно може зламатися, засохнути, його життєві сили може висотати рослина – паразит. Тому, вишиваючи Дерево Роду жінка строго дотримувалася віками вироблених канонів, вірячи, що вони допоможуть захистити її рідних від лиха.
Виростало Дерево Роду із горщика – вазона, звідси походить ще одна назва візерунка – Вазон. Горщик має бути стійким: від цього залежатиме чи стабільним буде життя родини чи буде зруйноване життєвими негараздами, тому в основі він широкий, а до верху звужується – це стилізований трикутник вершиною вгору – символ чоловічого початку, з якого починається рід.
З горщика піднімається стовбур, він має бути міцним, адже це символ міцності роду. На стовбурі не можна малювати ніяких деталей, вони виснажують дерево, а отже знесилюють рід.
Дерево Роду має п’ять гілок – це відгомін прадавнього вузликового письма, яким передавалася інформація про рід, його геральдику. Різноманітні конфігурації із п’ятидільних мотивів зустрічається в давніх гуцульських та подільських низинних узорах і складає основу багатьох геометричних орнаментів, наприклад конструкція з п’яти ромбів, яка має назву „геральдичний вузол”.
Нижні гілки схилені до низу, в світ Нави – це прадід та прабаба, які уже померли або ж готуються до переходу на інший світ. На цих квітках не малюють ягідок, зерняток та вусиків, що виступають символами продовження роду.
Інші три гілки символізують дідів, батьків та дітей. Вони тягнуться вгору, в деяких випадках ці гілочки ніби виростають одна з одної показуючи таким чином безперервну спадкоємність поколінь.
На верхніх гілочках доречно використати символіку продовження роду, так як саме дітям належить виконати свій священний обов’язок перед Родом, щоб душі пращурів , які знаходяться у наві, могли повернутися на білий світ у нащадках і продовжити свій шлях духовного розвитку.
Ці квіти можуть мати овальну форму із зернами в середині, символізуючи собою матку, що утримує. Їх не можна опускати голівками донизу, щоб не накликати викидня або безпліддя.

Додано (2010-01-18, 2:22 Pm)
---------------------------------------------

Додано (2010-01-18, 2:27 Pm)
---------------------------------------------
для порівняння даю Рожаницю:

ніби теж дерево, але в ньому простежується постать жінка із піднятими руками, і квіточки вниху вигнуті у формі W

 
МарічкаКоДата: Субота, 2010-01-23, 7:39 PM | Повідомлення # 14
перехожий
Група: Перевірений користувач
Повідомлень: 18
Нагороди: 0
Репутація: 3
Статус: Offline
дуже гарне зображення дерева Роду я помітила на листівці, яке й ми використали на весільних запрошеннях.

Вкладений файл не відкривається. Модератор Tana

Прикріплення: 4503031.jpg (62.0 Kb)


бле́кворк
 
BulletДата: Неділя, 2010-01-24, 0:12 AM | Повідомлення # 15
маніяк графічних ліній
Група: Администраторы
Повідомлень: 11630
Нагороди: 7
Репутація: 1033
Статус: Offline
Ясна, МарічкаКо, ваші повідомлення перенесені в тему*Семантика вишивки*
Ясна, створену вами тему перенесено (з"єднано) в тему "Семантика вишивки". Дякую за грунтовну інформацію, але прошу не створювати теми-клони. У нас вже є давня тема про символи. Нехай для зручності читачів вся інформація про символи буде в одній темі. У нас і так занадто багато тем. Дякую за розуміння wink

це (моє) повідомлення буде видалено автоматично через 3 доби після публікації. Ясна, За цей час ви встигнете його прочитати і зрозуміти причину перенесення теми. Відправити особисто ВАМ првиатне повідомлення вже третій день поспіль не маю можливості: укоз.ру відмовляється відкривати ваш профіль.



Чарівниця - Берегиня форуму - 2012
моя майстерня на форумі
Приватна скринька на форумі заповнена. Пишіть тільки на elisa@ukr.net
 
ЯснаДата: Неділя, 2010-01-24, 1:54 PM | Повідомлення # 16
друг
Група: Користувачі
Повідомлень: 68
Нагороди: 1
Репутація: 17
Статус: Offline
Bullet,
Я хотіла в темі про Дерево роду розміщати всі візерунки пов"язані з ним. у мене їх не мало накопилося.
Як наприклад у темі Рожаниця.
Якщо я продовжу розміщати їх тут, то логічний з"язок повідомлення втратиться.
Це моя думка, а там вирішувати вам, як хазяйці cool

Додано (2010-01-24, 1:54 Pm)
---------------------------------------------

Quote (монах)
баранчики на Закарпатті і баранчики на Поділлі мають абсолютно різний вигляд і їхнє начертання не має нічого спільного. Це абсолютно різні знаки. Самі розумієте, що в даному питанні головним є начертання символу. Бо назви одного і того ж самого символу могли бути самими різними в різних регіонах. Все б ніби нічого, але ось така халепа.

Це тому що пошук дуже обмежений. Вишивка - це лише маленький елемент загальної культури і давнього світогляду. Тому символи, які викори
стовують на одязі обов"язково перекликаються з усім іншим: видами матеріального мистецтва, обрядів, фольклору, і, навіть, забобонів.
Якщо взяти не лише назву - малюнок, а ширше.
Так наприклад у мене вийшло із віконечками. Це ромб, поділений на чотири частини, символ заплідненої землі. Одночасно вікном називали бабки-повитухи той прохід, звідки виходила дитина. А якщо ще додати народні обряди з з вікном, адже через вікно можна було хрестити людину, якщо не було поряд священника, кволе немовля тричі передавали через вікно (символічне смерть -переродження), покійника виносили через вікно, колядуваои саме під вікном.
то значення символу розширюється. аж до з"язку його з певним божеством у давнину, тобто до його первісного значення.
 
монахДата: Неділя, 2010-01-24, 2:40 PM | Повідомлення # 17
відвідувач
Група: Перевірений користувач
Повідомлень: 23
Нагороди: 0
Репутація: 2
Статус: Offline
Ясна, де ви чули/бачили, щоб покійника виносили через вікно? Згадайте для початку розміри вікон у давніх хатах. А потім уявіть собі як виносити тудою покійника. Вікно - це упорядкований прохід, прохід, який захищає. До цих пір в деяких місцевостях забороняється передавати які-небуть речі через вікно. Вікно - зе також і символ захисту. У віконечках присутній хрест, який захищає.
Ви, випадково, не навчалися у Світовида Пашника?


Спочатку було слово
 
ЯснаДата: Неділя, 2010-01-24, 4:00 PM | Повідомлення # 18
друг
Група: Користувачі
Повідомлень: 68
Нагороди: 1
Репутація: 17
Статус: Offline
монах,
Я пошукаю при нагоді книгу де описувалися давні, чи точніше, дуже-дуже давні обряди поховання.
Якщо мені не зраджує пам"ять, то для цього вибивали частину стіни, де було вікно, але для такого допитливого чоловіка знайду цитату із вказанням видання.

Додано (2010-01-24, 3:46 Pm)
---------------------------------------------
Раз ви згадали Пашника, то мабуть вас зачепила інформація про повитух і жіночі органи biggrin
Це російські етнологи досліджували родильні обряди. Там ціла книга є з статтями по різних областях.

Додано (2010-01-24, 3:50 Pm)
---------------------------------------------
ganzya,
Величезне спасибі за статті!
шкода, що малюнків не має. Я не завжди можу бути впевнена, що мова йшла саме про той візерунок, про який я думаю sad

Повідомлення відредагував Ясна - Неділя, 2010-01-24, 4:28 PM
 
BulletДата: Неділя, 2010-01-24, 7:28 PM | Повідомлення # 19
маніяк графічних ліній
Група: Администраторы
Повідомлень: 11630
Нагороди: 7
Репутація: 1033
Статус: Offline
Quote (Ясна)
Bullet, Я хотіла в темі про Дерево роду розміщати всі візерунки пов"язані з ним. у мене їх не мало накопилося. Як наприклад у темі Рожаниця. Якщо я продовжу розміщати їх тут, то логічний з"язок повідомлення втратиться. Це моя думка, а там вирішувати вам, як хазяйці

Я вирішила і донесла це до вас повідомленням , виділеним червоним шрифтом. Дякую, що ЩЕ тримаєте мене тут за хазяйку)))

монах, Ясна, прошу вияснення стосунків проводити в приваті.
Ясна, я вам вдячна за цікаву читачам інформацію, але з вашою появою у форумі виникли певні дискомфорти у старожилів форуму.



Чарівниця - Берегиня форуму - 2012
моя майстерня на форумі
Приватна скринька на форумі заповнена. Пишіть тільки на elisa@ukr.net
 
bulbashka_aeroДата: Понеділок, 2010-01-25, 12:29 PM | Повідомлення # 20
побратим
Група: Перевірений користувач
Повідомлень: 190
Нагороди: 0
Репутація: 36
Статус: Offline
Quote (Ясна)
Якщо мені не зраджує пам"ять, то для цього вибивали частину стіни, де було вікно, але для такого допитливого чоловіка знайду цитату із вказанням видання.

Я, звісно, припускаю, що ви добре знайомі з питанням, якщо так кажете. Але у мене розбирання стін викликає певні сумніви. По-перше, жодного разу не чула такого. По-друге, це якось не дуже правдоподібно звучить. Не такі вже багаті були наші пращури, щоб для кожного покійника стіни ламати... Мені так здається. Хоча і не маю документального підтвердження.

Додано (2010-01-25, 12:29 Pm)
---------------------------------------------

Quote (Bullet)
Ясна, я вам вдячна за цікаву читачам інформацію, але з вашою появою у форумі виникли певні дискомфорти у старожилів форуму.

Це вже не в тему, але не можу не погодитися smile Часто виникає бажання посперечатися))
 
СПІЛКУВАННЯ ЗА ВИШИВАНКОЮ » Українська традиція » Вишивання як українська традиція » Семантика вишивки
  • Сторінка 1 з 3
  • 1
  • 2
  • 3
  • »
Пошук:

Найактивніші форумчани за кількістю коментарів:


Будь ласка, утримайтесь від розміщення схем і зображень наступних виробників: Lanarte, Michael Powell, Margaret Sherry, Faby Reilly Designs, Solaria Gallery, Janlynn Corporation, Stoney Creek, HAED.